Doorgaan naar hoofdcontent

Moeder der pandemieën

Zwarte dood

In de jaren 1347-1351 wordt de wereld geconfronteerd met de zwarte dood. De epidemie werd veroorzaakt door de pestbacterie. De zwarte dood koste het leven aan meer dan 80 miljoen mensen. De naam voor deze ziekte kwam door de kijk op de symptomen; de besmette mensen kleuren paars-zwart. Later bleek dat ze in de zestiende eeuw deze benaming hadden gegeven aan de zwarte dood, de naam in 1347 zelf was 'Pestis' (Koops, 2020).

In die tijd zagen vele mensen de ziekte als een straf van God, maar toen de mensen in deze tijd processies begon te houden om Gods toorn af te wenden zagen ze in dat iedereen de ziekte kon krijgen; rijk, arm, goed of slecht. Ook honden, paarden, katten, ezels,... stierven aan de ziekte. Vanaf de veertiende eeuw en door deze ziekte is het geloof in demonen sterk toegenomen.

De schuld van de zwarte dood werd bij de joden gezocht, maar honderden jaren later kwam ze op de effectieve oplossing, de ziekte was ontstaan bij ratten en vlooien en zo overgegaan naar de mensheid.


foto : historiek.net














Corona

Bijna 6 eeuwen later hangt er weer een pandemie in de lucht die ook vele slachtoffers maakt.
Ik wil het even hebben over de sociale ongelijkheid in de wereld. Corona versterkt de sociale ongelijkheid. Als je alleen al maar kijkt op vlak van onderwijs; velen hebben geen internetverbinding of laptop om hun taken, toetsen en huiswerk te maken. De rijkere hebben dit dan weer wel. De kloof tussen arm en rijk wordt nog groter door dit virus. 
Ook kinderen met hoger opgeleide ouders kunnen meer om advies vragen dan kinderen van ouders zonder hooggeschoold diploma.

De crisis nu maakt voor mij duidelijk dat we moeten nadenken over het onderwijs. Nu mensen met kinderen thuis zitten, studenten pakken leerstof moeten verwerken en volwassenen die nu eventjes leerkracht moeten zijn voor hun kinderen zijn er veel existentiële vragen. 
Hebben we controle over ons leven? Hoe kunnen we dicht bij de natuur staan? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat de mensen die worden getroffen door het Coronavirus beter beschermd worden? Die vragen moeten we blijven stellen, ook als we straks weer ons oude leven terug kunnen oppikken. De vraag is, gaan we ons oude leven terug kunnen oppikken?


Welke lessen moeten we leren uit deze huidige crisis? De pandemie roept op tot globale solidariteit. Het is een globaal probleem waar we mee te maken hebben, geen nationaal probleem, dus de oplossing vraagt om internationale samenwerking tussen verschillende landen. Landen moeten informatie delen over het virus en samenwerken om medische apparatuur te produceren.
Het Coronavirus heeft blijvende gevolgen aan ons sociale leven. Hoe groot onze samenleving en ideeën ook zijn, 1 virusuitbraak confronteert ons radicaal met de nietigheid van ons bestaan.

Wanneer de natuur ons met virussen aanvalt, stuurt het op een bepaalde manier onze eigen boodschap naar ons terug. De boodschap is: 'wat je mij hebt aangedaan, doe ik jou nu ook aan.'














Bibliografie : 


Enne Koops. (2020). De pest in Europa. Geraadpleegd op 7 mei 2020 op https://historiek.net/de-pest-in-europa-1347-1352/65463/



Reacties

Populaire posts van deze blog

Illusie van controle

Controleverlies We hebben God op non-actief gesteld. We hebben hem zijn schepping uit Zijn handen gerukt en hebben zelf ons lot gecreëerd. Het leven is volgens ons maakbaar.  1 virus en onze illusie van controle sloeg aan diggelen. De essentie van alle angst is controleverlies.  Stoïcijns filosoof Epictetus werd als Griekse slaaf naar Rome gebracht. Met goedkeuring van zijn meester keizer Nero begon hij filosofie te studeren. Hij kreeg les van Musonius Rufus, eeen stoïcijnse filosoof. In de periode na de dood van Nero werd aan Epictetus de vrijheid geschonken. Hij richtte zijn eigen stoïcijnse school op (Filosofie). De belangrijkste les van het stoïcsme is het onderscheiden tussen zaken waar je wel invloed op hebt en zaken waar je geen invloed op hebt. Op zaken zoals onze meningen, houdingen, reacties, doelen die we stellen,.... hebben we wel invloed. We hebben dan weer geen controle over wat er met ons gebeurt, we hebben geen controle over wat de mensen om ons heen ...

Het hier en het nu beoefenen

Mindfulness Ik word wakker en ik kijk naar mijn lichaam. Ik let op mijn adem, ik adem positieve energie in en negatieve energie uit. Ik focus mij op mijn lichaam . Hoe voelt  mijn lichaam aan? Ik focus mezelf hierop. Sluit je ogen en breng al je aandacht naar je voorhoofd, probeer de huid te voelen en de eventuele spanningen. Doe dit hetzelfde met de rest van je hoofd en gezicht. Observeer. Telkens als je gedachten afdwalen keer je terug naar de oorspronkelijke focus. Richt je aandacht op je schouders, borst, buik en dwaal zo af naar beneden. Voel je benen, beweeg je tenen, draai eens rond met je enkels. Strek je eens goed uit, geeuwen mag en doe je ogen open en ervaar de diepe sensatie van rust. Ik ben klaar om uit mijn bed te komen!  Dit is een vorm van meditatie ' de bodyscan' . Weet dat er gedachten komen en gaan tijdens een meditatie. Kan je denken over niets? De vraag is, wanneer dit zou gelukt zijn, wat dan datgene is dat het denken weer op gang brengt...

Externe vijand

Externe vijand Ik hoop dat we zullen inzien dat zoiets als Corona een soort vijand is die de wereld kan verenigen. Want we hebben zoiets nodig om verenigd te kunnen worden.Terwijl ik deze zin typ komt de veel gebruikte quote van Nietzsche weliswaar in mij naar boven "what doesn't kill you makes you stronger",