Doorgaan naar hoofdcontent

Moeder der pandemieën

Zwarte dood

In de jaren 1347-1351 wordt de wereld geconfronteerd met de zwarte dood. De epidemie werd veroorzaakt door de pestbacterie. De zwarte dood koste het leven aan meer dan 80 miljoen mensen. De naam voor deze ziekte kwam door de kijk op de symptomen; de besmette mensen kleuren paars-zwart. Later bleek dat ze in de zestiende eeuw deze benaming hadden gegeven aan de zwarte dood, de naam in 1347 zelf was 'Pestis' (Koops, 2020).

In die tijd zagen vele mensen de ziekte als een straf van God, maar toen de mensen in deze tijd processies begon te houden om Gods toorn af te wenden zagen ze in dat iedereen de ziekte kon krijgen; rijk, arm, goed of slecht. Ook honden, paarden, katten, ezels,... stierven aan de ziekte. Vanaf de veertiende eeuw en door deze ziekte is het geloof in demonen sterk toegenomen.

De schuld van de zwarte dood werd bij de joden gezocht, maar honderden jaren later kwam ze op de effectieve oplossing, de ziekte was ontstaan bij ratten en vlooien en zo overgegaan naar de mensheid.


foto : historiek.net














Corona

Bijna 6 eeuwen later hangt er weer een pandemie in de lucht die ook vele slachtoffers maakt.
Ik wil het even hebben over de sociale ongelijkheid in de wereld. Corona versterkt de sociale ongelijkheid. Als je alleen al maar kijkt op vlak van onderwijs; velen hebben geen internetverbinding of laptop om hun taken, toetsen en huiswerk te maken. De rijkere hebben dit dan weer wel. De kloof tussen arm en rijk wordt nog groter door dit virus. 
Ook kinderen met hoger opgeleide ouders kunnen meer om advies vragen dan kinderen van ouders zonder hooggeschoold diploma.

De crisis nu maakt voor mij duidelijk dat we moeten nadenken over het onderwijs. Nu mensen met kinderen thuis zitten, studenten pakken leerstof moeten verwerken en volwassenen die nu eventjes leerkracht moeten zijn voor hun kinderen zijn er veel existentiële vragen. 
Hebben we controle over ons leven? Hoe kunnen we dicht bij de natuur staan? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat de mensen die worden getroffen door het Coronavirus beter beschermd worden? Die vragen moeten we blijven stellen, ook als we straks weer ons oude leven terug kunnen oppikken. De vraag is, gaan we ons oude leven terug kunnen oppikken?


Welke lessen moeten we leren uit deze huidige crisis? De pandemie roept op tot globale solidariteit. Het is een globaal probleem waar we mee te maken hebben, geen nationaal probleem, dus de oplossing vraagt om internationale samenwerking tussen verschillende landen. Landen moeten informatie delen over het virus en samenwerken om medische apparatuur te produceren.
Het Coronavirus heeft blijvende gevolgen aan ons sociale leven. Hoe groot onze samenleving en ideeën ook zijn, 1 virusuitbraak confronteert ons radicaal met de nietigheid van ons bestaan.

Wanneer de natuur ons met virussen aanvalt, stuurt het op een bepaalde manier onze eigen boodschap naar ons terug. De boodschap is: 'wat je mij hebt aangedaan, doe ik jou nu ook aan.'














Bibliografie : 


Enne Koops. (2020). De pest in Europa. Geraadpleegd op 7 mei 2020 op https://historiek.net/de-pest-in-europa-1347-1352/65463/



Reacties

Populaire posts van deze blog

Illusie van controle

Controleverlies We hebben God op non-actief gesteld. We hebben hem zijn schepping uit Zijn handen gerukt en hebben zelf ons lot gecreëerd. Het leven is volgens ons maakbaar.  1 virus en onze illusie van controle sloeg aan diggelen. De essentie van alle angst is controleverlies.  Stoïcijns filosoof Epictetus werd als Griekse slaaf naar Rome gebracht. Met goedkeuring van zijn meester keizer Nero begon hij filosofie te studeren. Hij kreeg les van Musonius Rufus, eeen stoïcijnse filosoof. In de periode na de dood van Nero werd aan Epictetus de vrijheid geschonken. Hij richtte zijn eigen stoïcijnse school op (Filosofie). De belangrijkste les van het stoïcsme is het onderscheiden tussen zaken waar je wel invloed op hebt en zaken waar je geen invloed op hebt. Op zaken zoals onze meningen, houdingen, reacties, doelen die we stellen,.... hebben we wel invloed. We hebben dan weer geen controle over wat er met ons gebeurt, we hebben geen controle over wat de mensen om ons heen zeggen of doen. Zel

Het hier en het nu beoefenen

Mindfulness Ik word wakker en ik kijk naar mijn lichaam. Ik let op mijn adem, ik adem positieve energie in en negatieve energie uit. Ik focus mij op mijn lichaam . Hoe voelt  mijn lichaam aan? Ik focus mezelf hierop. Sluit je ogen en breng al je aandacht naar je voorhoofd, probeer de huid te voelen en de eventuele spanningen. Doe dit hetzelfde met de rest van je hoofd en gezicht. Observeer. Telkens als je gedachten afdwalen keer je terug naar de oorspronkelijke focus. Richt je aandacht op je schouders, borst, buik en dwaal zo af naar beneden. Voel je benen, beweeg je tenen, draai eens rond met je enkels. Strek je eens goed uit, geeuwen mag en doe je ogen open en ervaar de diepe sensatie van rust. Ik ben klaar om uit mijn bed te komen!  Dit is een vorm van meditatie ' de bodyscan' . Weet dat er gedachten komen en gaan tijdens een meditatie. Kan je denken over niets? De vraag is, wanneer dit zou gelukt zijn, wat dan datgene is dat het denken weer op gang brengt.

Klimaat van paniek

Wicked problem Corona is een wicked problem. Als we met een sociologische bril kijken naar de hedendaagse crisis zien we dat het virus een lastig en gemeen probleem is. De oorzaak en de volledige precieze oplossing zijn nog altijd niet 100 % wetenschappelijk bewezen. Wat weten we dan eigenlijk over het virus? Behalve dat we mondmaskers moeten dragen, we opgelegd zijn van de overheid om 1,5m afstand te houden, we nu met 4 mensen mogen samenkomen, …. . Moeten we voor groepsimmuniteit gaan? Moeten de scholen al terug open? Komt er nog een tweede golf van het virus? Er is zoveel onzekerheid nu als mens. Onzekerheid ligt niet in onze aard. We zijn een sociaal wezen die graag een planning opmaakt en graag weet wat er op ons afkomt. Dit is nu helemaal niet zo. Maar hoe gaan we daarmee om als samenleving? We krijgen langs alle kanten tweestrijdige informatie over het virus. Het gevolg daarvan is controleverlies en hulpeloosheid. Ik zie dit virus als een persoonlijke bedreiging, we proberen