Doorgaan naar hoofdcontent

Het hier en het nu beoefenen

Mindfulness


Ik word wakker en ik kijk naar mijn lichaam.
Ik let op mijn adem, ik adem positieve energie in en negatieve energie uit.
Ik focus mij op mijn lichaam . Hoe voelt  mijn lichaam aan? Ik focus mezelf hierop.
Sluit je ogen en breng al je aandacht naar je voorhoofd, probeer de huid te voelen en de eventuele spanningen.
Doe dit hetzelfde met de rest van je hoofd en gezicht.
Observeer.
Telkens als je gedachten afdwalen keer je terug naar de oorspronkelijke focus.
Richt je aandacht op je schouders, borst, buik en dwaal zo af naar beneden.
Voel je benen, beweeg je tenen, draai eens rond met je enkels.
Strek je eens goed uit, geeuwen mag en doe je ogen open en ervaar de diepe sensatie van rust.


Ik ben klaar om uit mijn bed te komen! 
Dit is een vorm van meditatie 'de bodyscan'.
Weet dat er gedachten komen en gaan tijdens een meditatie.
Kan je denken over niets? De vraag is, wanneer dit zou gelukt zijn, wat dan datgene is dat het denken weer op gang brengt.





Voor ik aan mijn dag begin geniet ik eerst van een gember-shotje met kurkuma (receptje vanuit het boek 'medical medium-life changing foods'). Heel pittig maar werkt opkikkerend.


Neem tijd voor jezelf, met de nodige stilte, introspectie en de aura-schoonmaak.
Je hebt vast al veel geleerd over jezelf de voorbije weken, over je leven en over anderen. Dit is een gezonde voedingsbodem voor de nieuwe fundering, die jij en ik allen samen aan het maken zijn, voor jezelf en voor de maatschappij.


Ik wil jullie graag iets meer vertellen over de rasta's en hun geschiedenis, zij mediteren ook maar het is een andere vorm van meditatie (je hebt wel meer dan 15 soorten!)


Rastafari


De oorsprong van rastafari ligt in Jamaica in de jaren 1930, bij de gekleurde bevolking die door het slavernijverleden onderaan de sociale ladder stond. De beweging werd vooral gevoed door Marcus Garvey, die pleitte voor gekleurde bewustzijn en de repatriëring van gekleurden naar Afrika.
In Jamaica leven West-Afrikanen, Chinezen, Indiërs, Arabieren en Europeanen. Maar meer dan negentig procent van de huidige bevolking stamt af van Afrikaanse slaven. Na de Spanjaarden waren het de Britten die over Jamaica regeerden. Ze lieten honderdduizenden West-Afrikaanse slaven importeren en hen onder slechte omstandigheden werken in suikerplantages.
Alhoewel de slavernij tussen 1834 en 1838 officieel werd afgeschaft, duurde het nog tot 1962 voordat het land onafhankelijk werd (Redactie, 2013).
Garvey deed een bijzondere uitspraak: er zou een getinte koning worden gekroond die zou opkomen voor de gekleurde bevolking. Zestien jaar later werd in Ethiopië Ras Tafari gekroond tot keizer. Dit was voor velen een onvoorspelbaarmoment; blanken knielden voor een getinte koning.
Veel rastafari's houden zich, net als Joden, aan de Sabbat. Rasta's komen samen om te discussiëren, te mediteren en te chanten. Zo zie je dat je allerlei vormen van meditatie hebt. Dit is eerder een bijeenkomst om filosofische gedachten te delen met elkaar.
Wist je ook dat rasta's geen vlees eten omdat ze niet in aanraking willen komen met de dood? Dit is ook mijn visie en de keuze die ik meer dan 2 jaar geleden heb gemaakt om vegetarisch te worden.


De negerhut van Oom Tom

Ik leg de link met Josiah en de slavernij die ik hierboven vermelde.
Dit boek, met oorspronkelijke titel Uncle Tom's cabin or life among the lowly, is geïnspireerd op het verhaal van Josiah Henson, een vroegere getinte slaaf uit de Verenigde staten. Ikzelf gebruik het woord 'neger' niet, ik heb een afkeer als ik dit woord hoor omdat 'neger' geassocieerd wordt met de periode van de slavernijen. Ik prefereer het woord 'getint of melanin'.

Josiah ontsnapte samen met zijn vrouw en kinderen aan de slavernij. 
De slavernij werd officieel afgeschaft op 18 december 1865 na 4 jaar vechten in de Amerikaanse burgeroorlog. President Lincoln verklaarde dat de slaven nu officieel vrije burgers zijn.
Josiah werkt aan de organisatie van de Afro-Canadese gemeenschap. Hij werkt mee aan verschillende projecten die de nadruk leggen op onafhankelijkheid. Henson stierf op 5 mei 1883 met zijn verhaal van dankbaarheid voor zijn vrijheid die hij gekregen had en zijn geloof in de toekomst van onze gemeenschap.


Natural Mystic

Ik wil jullie nog even dit vertellen; gehaald vanuit mijn boek 'In het spoor van de keizer' : Rasta's gaan ervan uit dat als je leeft en je geen planning opmaakt, dat je de mensen tegen komt die je moet tegenkomen (die jezelf tegelijkertijd vervolledigen)  
Ze gaan uit van de natuurlijkheid van de mens; laat de natuur maar op je af komen 😉(Shakespear, 2016).












Bibliografie : 

Redactie. (2013). De rastafari van Jamaica. Geraadpleegd op 3 mei 2020 op https://www.rondreis.nl/blog/algemeen/de-rastafari-van-jamaica/

Jah shakespear (2016). In het spoor van de keizer. De roep van ras tafari. Noorderwijk: de vliegende keeper

Reacties

  1. Hele speciale blog! Leuk om te lezen. Zelf mediteer ik nooit maar misschien helpt dit wel om toch eens tot rust te komen en de stress van je te schudden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u!
      Ik heb zoveel mogelijk mezelf in de blogposts willen stoppen.
      Dit kan zeker helpen tegen de stress. Op die manier hou je je gedachten onder controle. Dit vraagt wel wat tijd, maar niet opgeven is de boodschap. Je kan veel bereiken al mediteren :)
      Groetjes en een fijne vakantie (na het examen economie) !!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Illusie van controle

Controleverlies We hebben God op non-actief gesteld. We hebben hem zijn schepping uit Zijn handen gerukt en hebben zelf ons lot gecreëerd. Het leven is volgens ons maakbaar.  1 virus en onze illusie van controle sloeg aan diggelen. De essentie van alle angst is controleverlies.  Stoïcijns filosoof Epictetus werd als Griekse slaaf naar Rome gebracht. Met goedkeuring van zijn meester keizer Nero begon hij filosofie te studeren. Hij kreeg les van Musonius Rufus, eeen stoïcijnse filosoof. In de periode na de dood van Nero werd aan Epictetus de vrijheid geschonken. Hij richtte zijn eigen stoïcijnse school op (Filosofie). De belangrijkste les van het stoïcsme is het onderscheiden tussen zaken waar je wel invloed op hebt en zaken waar je geen invloed op hebt. Op zaken zoals onze meningen, houdingen, reacties, doelen die we stellen,.... hebben we wel invloed. We hebben dan weer geen controle over wat er met ons gebeurt, we hebben geen controle over wat de mensen om ons heen zeggen of doen. Zel

Klimaat van paniek

Wicked problem Corona is een wicked problem. Als we met een sociologische bril kijken naar de hedendaagse crisis zien we dat het virus een lastig en gemeen probleem is. De oorzaak en de volledige precieze oplossing zijn nog altijd niet 100 % wetenschappelijk bewezen. Wat weten we dan eigenlijk over het virus? Behalve dat we mondmaskers moeten dragen, we opgelegd zijn van de overheid om 1,5m afstand te houden, we nu met 4 mensen mogen samenkomen, …. . Moeten we voor groepsimmuniteit gaan? Moeten de scholen al terug open? Komt er nog een tweede golf van het virus? Er is zoveel onzekerheid nu als mens. Onzekerheid ligt niet in onze aard. We zijn een sociaal wezen die graag een planning opmaakt en graag weet wat er op ons afkomt. Dit is nu helemaal niet zo. Maar hoe gaan we daarmee om als samenleving? We krijgen langs alle kanten tweestrijdige informatie over het virus. Het gevolg daarvan is controleverlies en hulpeloosheid. Ik zie dit virus als een persoonlijke bedreiging, we proberen