Doorgaan naar hoofdcontent

Klimaat van paniek

Wicked problem


Corona is een wicked problem. Als we met een sociologische bril kijken naar de hedendaagse crisis zien we dat het virus een lastig en gemeen probleem is. De oorzaak en de volledige precieze oplossing zijn nog altijd niet 100 % wetenschappelijk bewezen. Wat weten we dan eigenlijk over het virus? Behalve dat we mondmaskers moeten dragen, we opgelegd zijn van de overheid om 1,5m afstand te houden, we nu met 4 mensen mogen samenkomen, …. .

Moeten we voor groepsimmuniteit gaan? Moeten de scholen al terug open? Komt er nog een tweede golf van het virus?

Er is zoveel onzekerheid nu als mens. Onzekerheid ligt niet in onze aard. We zijn een sociaal wezen die graag een planning opmaakt en graag weet wat er op ons afkomt. Dit is nu helemaal niet zo. Maar hoe gaan we daarmee om als samenleving? We krijgen langs alle kanten tweestrijdige informatie over het virus. Het gevolg daarvan is controleverlies en hulpeloosheid. Ik zie dit virus als een persoonlijke bedreiging, we proberen zoeken achter oplossingen op het beheersbaarder te kunnen maken.


Verzinsel?


Volgens de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben is de corona-epidemie een verzinsel van de autoriteiten om macht af te dwingen en naar zich toe te trekken (Michiels, 2020). De wetten worden tijdelijk opgeschort om de overheid ruimte te geven om op te treden. Het gevaar vind ik persoonlijk dat de uitzonderingstoestand de normale toestand gaat worden… Dit was het geval bij het naziregime in Duitsland zo’n 12 jaar lang. Zo heeft de overheid de absolute controle over de burgers; over wat we doen, wie we zijn en wat we denken.

 

We hebben nooit geleerd om een vraag te stellen over de maatschappij, dus waarom zouden we dit nu wel doen? We zijn niet vrij nu, we ‘kiezen’ bijvoorbeeld om mondmaskers te dragen omdat de overheid dit wilt. We slikken onze vragen in uit angst voor ongemak.

Het enige dat ik weet, is dat we niets weten” (Socrates)

Vul dit citaat maar in voor jezelf.



















Bibliografie : 



Michiels, T. (2020) Corona maakt een einde aan America first politiek. Geraadpleegd op 11 mei 2020 op https://www.filosofie.nl/nl/artikel/51760/corona-maakt-een-einde-aan-america-first-politiek.html

Reacties

  1. Hey Stefanie, ik vind het zeer mooi hoe je psychologische aspecten aanhaalt in deze post. Groetjes Hanne :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten